Tolketjenesten har døgnvakt
15. april 2018
Alle som har et akutt behov for tolk kan ringe akuttvakten i NAV når som helst på døgnet.
– Ikke alle er kjent med at NAV har en egen akuttvakt for tolketjenester. Derfor er det også viktig å få informert om tjenesten, slik at folk vet hvor de skal ringe dersom de får et akutt behov for tolk, sier Liv Welde Johansen, direktør for NAV Hjelpemidler og tilrettelegging.
Akuttvakta kan kontaktes i situasjoner der det er et akutt behov for tolketjenester. Eksempler på dette er ulykker, brann, kontakt med politiet eller legevakttjenesten.
Tjenesten kan brukes av alle. Det vil si både døve, døvblinde, hørselshemmede, eller personer som skal snakke med en som trenger tolk. NAV vurderer at behovet er akutt når det å vente til neste virkedag får urimelig store konsekvenser for enkeltpersoner. Akuttvakta vurderer om behovet er akutt og prøver deretter å skaffe tolk.
Vakttelefonen, som også tar i mot sms-meldinger, er betjent når hjelpemiddelsentralene er stengt, samt i helger og helligdager.
REGION TELEFON
Region Nord: Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark |
95 83 52 01 |
Region Sør: Buskerud, Vestfold og Telemark |
46 42 28 62 |
Region Vest: Aust-Agder, Vest-Agder, Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane |
99 48 18 10 |
Region Øst: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland |
46 40 77 90 |